Etsitään tutkimuspotilaita selkäkipuisista

4.1.2019

Hei, Oulun yliopisto yhteistyössä Oulun ja Tampereen yliopistollisten sairaaloiden kanssa selvittävät kipuun liittyvien ilmiöiden mittaamista kotiolosuhteissa älylaitteen avulla. Tutkimukseen soveltuu: o 18-60 vuotias o Oulusta tai Oulun lähikunnasta o Alaselkäkivun taustalla ei ole kiireellistä tutkimusta tai hoitoa edellyttävää vakavaa tautia o Olette ollut hoidossa OYS:issa alaselkäkipujen (subakuutti tai krooninen)vuoksi

Hei,

Oulun yliopisto yhteistyössä Oulun ja Tampereen yliopistollisten sairaaloiden kanssa selvittävät kipuun liittyvien ilmiöiden mittaamista kotiolosuhteissa älylaitteen avulla.  Tutkimukseen soveltuu:

o   18-60 vuotias

o   Oulusta tai Oulun lähikunnasta

o   Alaselkäkivun taustalla ei ole kiireellistä tutkimusta tai hoitoa edellyttävää vakavaa tautia

o   Olette ollut hoidossa OYS:issa alaselkäkipujen (subakuutti tai krooninen)vuoksi

Tutkimuksen kesto potilasta kohden on yksi kuukausi. Käyntejä sairaalassa tulee tutkimuksen aikana kaksi kertaa. Tutkimuspotilailta kerätään tietoa kyselylomakkeilla. Saatte kotiin Lenovo tabletin sekä sykemittarin, johon tallennetaan sydämen sykevaihtelua testin aikana. Mittaukset tapahtuvat tutkimuksen ajan käytössänne olevilla laitteilla kerran viikossa kotona. Tarvitsisimme viisi selkäkipuista ihmistä tutkimuspotilaaksi  tutkimukseemme. Toivomuksena olisi saada sellaisia henkilöitä joilla olisi akuutti voimakas kipu. Tästä olisi eniten hyötyä tulosten analysoinnissa.

Löytyisikö teiltä henkilöitä osallistumaan tähän tutkimukseen?

Tutkimukseen osallistuminen on maksutonta. Tutkimukseen osallistujat saavat ilmaisen D-vitamiinimittauksen.

Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja tutkimukseen osallistuvalla on oikeus syytä ilmoittamatta keskeyttää tutkimus missä vaiheessa tahansa.

Tutkimuksesta vastaavana lääkärinä toimii professori Jaro Karppinen, Työterveyslaitos, Aapistie 1, 90220 Oulu

Jos olette kiinnostunut osallistumaan tutkimukseen tai haluatte lisätietoa tutkimuksesta, ottakaa yhteyttä tutkimuskoordinaattori Anne Kukkoseen 040-5087506  (arkisin klo 7-15 välisenä aikana), tai sähköpostitseanne.kukkonen@oulu.fi